Marketingová agentura vs. freelancer: Koho si najmout?

Pokud uvažujete o pořádném rozjezdu online marketingu, možná váháte, koho si přizvat na pomoc. Vyplatí se víc agentura, nebo šikovný freelancer? Jak to tak bývá, ani v tomto případě neexistuje jediná správná odpověď.

Vždycky totiž záleží na lidech. Jednotlivé agentury i podnikatelé na volné noze se vzájemně liší svým přístupem, odborností i spolehlivostí. Mnoho faktorů vůbec nemůžete ovlivnit.

Nicméně pro oba typy spolupráce platí určité obecné charakteristiky.

Marketingová agentura

Začneme velkou rybou. Agentura sdružuje tým specialistů, kteří společně pracují na různých projektech. Obvykle nabízí pestrou škálu marketingových služeb, ale najdete i takové, které se zaměřují na jeden konkrétní obor (např. SEO, sociální sítě, PPC kampaně).

Výhody spolupráce s agenturou

Všechny služby pod jednou střechou
Obvykle širší nabídka služeb
Kolegové můžou jeden druhého zastoupit

Nevýhody spolupráce s agenturou

Často nevíte, kdo přesně bude na vašem projektu pracovat
Čím větší agentura, tím zdlouhavější procesy
Obvykle méně osobní přístup

Freelancer

A pak je tady freelancer, který podniká sám na sebe. Obvykle se zaměřuje na nějakou konkrétní marketingovou disciplínu. Mezi volnonožci najdete juniory, zkušené experty i celebrity v oboru. Proto se od sebe tolik liší svou cenovkou.

Spolupráce s freelancerem je velmi specifická, protože nevystupuje jako firma ani jako zaměstnanec a zakládá si na své nezávislosti.

Výhody spolupráce s freelancerem

Víte, s kým máte tu čest
Obvykle vyšší odbornost v dané oblasti
Snadnější komunikace
Osobnější přístup

Nevýhody spolupráce s freelancerem

Nezastupitelnost
Omezená kapacita
Nemusíte si sednout lidsky

S kým tedy spolupracovat?

Pokud online marketing teprve rozjíždíte a vlastně ani nevíte, co přesně potřebujete, pak se vám více vyplatí agentura. Většinou totiž pokrývá širokou paletu marketingových disciplín, takže vás nejen nasměruje, ale navíc vám zajistí veškeré služby.

Freelancer vám sice může doporučit další kolegy na volné noze, ale specialisté v agentuře jsou vám k dispozici okamžitě. Navíc najmout si několik zkušených freelancerů bývá dražší než si najmout jednu agenturu.

Spolupráci s agenturou uvítají i společnosti, které nemají na projekt dostatek času. O jeho řízení se totiž postará projektový manažer. Ruku v ruce s tím však jdou vyšší náklady.

Pokud už tušíte, co konkrétně potřebujete (např. brandovou strategii, textaci webu nebo správu e-mail marketingu) a chcete ty nejlepší výsledky, volte raději specialistu na volné noze. Tím, že se zaměřuje na konkrétní oblast, jí má často lépe „zmáknutou“ než agentura. V té sice najdete ostřílené experty, ale také juniory, a nikdy nevíte, kdo se vašeho projektu ujme.

Na rozdíl od většiny agentur nemusí freelancer řešit žádné schvalovací kolečko. Není svázaný žádnými firemními procesy. Veškerá komunikace s ním tedy probíhá napřímo – podle toho, jak si ji na začátku spolupráce nastavíte.

Nicméně počítejte s tím (zvlášť u dlouhodobé spolupráce), že pokud onemocní nebo si odskočí na dovolenou, jen těžko se nahrazuje. Dočasným řešením však může být spolehlivý kolega z oboru.

Každopádně ať už zvolíte agenturu, nebo freelancera, doporučuju nedívat se jen na cenu. Do hry vstupuje také lidský faktor. Sedíte si? Jste na stejné vlně? Máte podobně nastavená očekávání? Pokud ne, raději se poohlédněte jinde. Vzájemná chemie totiž tvoří polovinu úspěchu.

Přejít nahoru