Placená reklama neboli PPC (pay-per-click), je pro řadu firem hlavním zdrojem zákazníků. Stačí vymezit rozpočet, správně nastavit kampaň a zákazníci proudí na váš web.
Zvlášť v začátcích podnikání to může být skvělý způsob, jak se zviditelnit a rychle získat první zákazníky. Ale pokud už nepatříte mezi nováčky na trhu a stále sázíte jen na placenou reklamu, možná potřebujete přehodnotit svou strategii.
Proč PPC reklama nestačí?
Aby nedošlo k nedorozumění, proti PPC nic nemám. Je to efektivní nástroj, který přináší výsledky. Můžete na svůj web přilákat návštěvníky, kteří hledají vaše produkty nebo služby, a proměnit je v zákazníky. Problém nastává ve chvíli, kdy na PPC stojí a padá váš byznys.
Jedním z hlavních rizik je neustále rostoucí cena za kliknutí. PPC reklamy fungují na na principu aukce. To znamená, že inzerenti bojují o pozice své reklamy tím, že nabízejí cenu, kterou jsou ochotni zaplatit za jedno kliknutí.
Čím více konkurentů, tím vyšší cena. Jen těžko přebijete giganty v oboru, kteří si můžou dovolit platit horentní sumy. Pokud navíc máte nízké marže, můžete se brzy dostat do situace, kdy se kampaně přestanou vyplácet.
Další hrozbu představuje závislost na platformách, jako je Google Ads nebo Meta Ads. Ty mají plnou kontrolu nad tím, jak reklamy fungují. Stačí, aby změnily algoritmus nebo zásady reklamního schvalování, a vaše kampaň může během chvíle ztratit efektivitu.
Jak poznat, že jste na PPC kampaních až moc závislí? Položte si otázku, co by se stalo, kdyby se všechny zastavily. Jak moc by to váš byznys zasáhlo? Mohli byste podnikání rovnou zabalit?
Jaké je tedy řešení?
PPC reklama a dlouhodobá strategie
Spoléhat se v dlouhodobém horizontu pouze na PPC je přinejmenším riskantní strategie – pokud tedy vůbec můžeme mluvit o strategii. Přílišná závislost na placené reklamě totiž často odhaluje, že firma nebo e-shop žádnou nemají.
Jak už jsem uvedl, proti PPC reklamě jako takové nic nemám. Věřím, že v podnikání může hrát důležitou roli, protože žádný byznys se neobejde bez získávání nových zákazníků. Nicméně ani v rámci akvizice byste neměli spoléhat jen na ni.
K získávání nových zákazníků se vyplatí používat další marketingové kanály, typicky SEO nebo příspěvky na sociálních sítích. Aby přinesly ovoce, potřebujete alespoň orientační strategii a především konzistenci.
Ale ani to nestačí. Mnoho podnikatelů se až příliš zaměřuje na získávání nových zákazníků, ale zanedbává ty stávající.
Nepodceňujte retenci
Řekněme, že jste získali nového zákazníka. Skvělé. A co dál?
Nad touto otázkou mnoho firem nebo e-shopů vůbec nepřemýšlí. Vždyť nový zákazník nakoupil – mise splněna. Ve skutečnosti tím vztah se zákazníkem teprve začíná.
Už při zakládání e-shopu nebo firmy by měli podnikatelé uvažovat nad retenční strategií, tedy jak si udržet co nejvíce zákazníků co nejdelší dobu. Bohužel ji často řeší až ve chvíli, kdy se jim přestává vyplácet přílišné zaměření na akvizici.
Jak známo, získat nového zákazníka bývá několikanásobně dražší než si udržet toho stávajícího. Pokud opomíjíte retenční marketing, můžete časem narazit, zvlášť pokud se pohybujete v e-commerce.
Společnost Smile.io provedla průzkum, v rámci kterého zkoumala 250 000 e-commerce byznysů. Výsledek? V průměru 8 % zákazníků tvoří více než 41 % celkových ročních příjmů!
Věrní zákazníci, kteří se k vám vrací, opakovaně nakupují a dále vás doporučují, představují pro váš byznys zlatý důl. Proto byste měli retenci a loajalitu maximálně podpořit.
PPC reklama a retenční marketing
Ale vraťme se k PPC kampaním. Jdou dohromady s retenčním marketingem? Rozhodně. Akvizice (získávání nových zákazníků) a retence (udržení stávajících zákazníků) nestojí proti sobě. Naopak, abychom mohli zákazníky udržet, logicky je potřebujeme nejdřív získat.
Určitě nechci, abyste nad PPC kampaněmi uvažovali jako nad nutným zlem, kterého byste se měli při nejbližší možné příležitosti zbavit. Ne, cílem je z placené reklamy vytěžit maximum.
Když už jste vynaložili čas, peníze a úsilí na získání nového zákazníka, byla by škoda toho nevyužít. Chcete je přece co nejdéle udržet, nebo ne? Právě tady vstupuje na scénu retenční marketing.
Pokud se vám podaří postupně zvyšovat míru retence nebo například frekvenci opakovaných nákupů, snížíte tím svou závislost na PPC reklamě a zvýšíte zisk.
Nemusíte automaticky investovat méně do placené reklamy, pokud si ji můžete dovolit. Jen je nutné vybalancovat akvizici a retenci.
Pro každý byznys je ideální získávat co nejvíc zákazníků a také si jich co nejvíc udržet.