Možná už jste to slyšeli. Copywriteři musí být od přírody kreativní a tvořit ultra-originální obsah. Typický copík už od dětství skládá básně, žongluje se slovy a píše slohovky na jedničku.
Ale je kreativita fakt tak důležitá?
Jak se pozná dobrý copywriter?
Položme si jednoduchou otázku: co je vlastně úkolem copywritera? Polopaticky řečeno, jeho úkolem je přesvědčit čtenáře a přimět ho k tomu, aby vykonal určitou akci (nakoupil, nechal na sebe mailík, na něco přispěl a tak dááále).
Jak na to? Odhalím vám (veřejné) tajemství dobrého copy: v první řadě musíte pochopit svoji cílovku a její potřeby. Jen tak otevřete její srdce (nebo peněženky). Dobrý copywriter umí přesvědčit zákazníka, protože se dokáže vžít do jeho role.
Co z toho plyne? Že kreativita nehraje první housle. A někdy může dokonce uškodit – když je text méně srozumitelný a nejde k věci. Zákazník si přece nepřišel na váš web číst poezii (pokud tedy nevedete klub básníků). Chce jen najít, co potřebuje.
Srozumitelné sdělení, pádné argumenty, efektivní popis výhod a jasné výzvy k akci – to jsou ingredience, ze kterého upečete dobré copy. Copywriteři jsou v podstatě obchodníci za klávesnicí.
Znamená to, že bychom měli odsunout kreativitu na vedlejší kolej? Hm… ne tak docela.
Role kreativity v copywritingu
Kreativita může hrát významnou roli, jen se s ní musí umět pracovat. Text, který baví nebo nutí k zamyšlení, daleko spíš udrží pozornost zákazníků.
Skvělým příkladem je storytelling. Každá značka, která něco znamená, vypráví příběhy. Ne, nemluvím tady o románech, ale o způsobu, jakým se prezentují. Chtějí vyvolat v zákazníkovi pocit, že je naladěný na stejnou vlnu. Co se vám například vybaví, když se řekne Old Spice?
Stejně i díky kreativním a vtipným textům můžete budovat vztah se zákazníky. Budou vás vnímat lidštěji (ne jako „dynamickou a perspektivní firmu“). Kreativita pomáhá copíkovi pracovat s tím nejdůležitějším – s emocemi. Lidé zkrátka nejsou stroje. Dobré copy musí v zákazníkovi vyvolat „ten správný pocit“, aby došel až k poslednímu kroku (obvykle nákupu).
Kvalitní prodejní text a kreativita se tím pádem (vůbec) nevylučují. Stačí, abyste nápaditost využili k dosažení cíle. Musí textu sloužit, ne nad ním panovat. Kreativitu vnímejte jako zbraň ve svém copy arzenálu. Používejte ji cílevědomě a strategicky.
Na kreativitu s rozumem
Kreativita není při psaní copywritingu rozhodující, ale nepodceňujte ji. Může přilákat vaší cílovku, vyvolat emoce a zvýšit důvěryhodnost. Pokud slouží svému cíli, není o čem diskutovat.