Čtenáři jsou rozmlsaní a upoutat jejich pozornost je čím dál těžší. Přesvědčivý obsah je jen jedna strana mince. Tou druhou je headline. Podle něho se potenciální zájemci rozhodnou, jestli vám vůbec dají šanci.
Headline, který přitahuje jako magnet, je majstrštyk. Ale jeho tvorba se dá naučit jako cokoli jiného. Jen to vyžaduje spoustu cviku. Každopádně existuje pár užitečných tipů, na které se vyplatí vsadit.
Co vytvořit první: headline, nebo text?
Měli bychom nejdříve vytvořit titulek a teprve potom obsah, nebo naopak? Asi vás zklamu, ale neexistuje jediný správný recept. Musíte zjistit, co nejvíce vyhovuje vám.
Někteří copíci raději začínají s headlinem, od kterého se potom odrazí. Pro jiné je jednodušší dát dohromady obsah a teprve potom vypotit headline. Upřímně řečeno je to fuk. Ať už zvolíte metodu A, nebo B, vždycky musíte věnovat extra čas headlinu. Je to kruté, ale ani ten nejlepší obsah nevykoupí špatný headline.
Proto byste se k němu měli neustále vracet a postupně ho ladit. Jen málokdy je první návrh ten nejlepší. Nespěchejte. Pokud příspěvek publikujete ve spěchu a nedáte si záležet na headlinu, dost možná ztratíte hafo potenciálních čtenářů (zákazníků). A to nechcete.
5 tipů, jak na headline
Titulkem navazujete první kontakt s potenciálními zájemci. Musíte je oslovit. Jak? Tím, že jim něco nabídnete.
1. Ukažte čtenářům hodnotu
Headline by měl obsahovat určitý příslib. Čtenář by měl nabýt dojmu, že mu nabízíte něco užitečného. Když mu naznačíte, co si z obsahu odnese, přitáhnete ho. Když říkám hodnota, myslím tím celou řadu věcí – produkt, službu, užitečné info nebo třeba zábavu. Pokud žádnou přidanou hodnotu nevnímají, proč by měli plýtvat časem?
2. Cílovka nade vše
Možná jste to slyšeli už stokrát. V tom případě to potřebujete slyšet po stoprvé. Nikdy se nesnažte oslovit všechny, jinak neoslovíte nikoho. Představte si svého cílového zákazníka Honzu a pro toho pište. Vytvořte headline, který odráží jeho zájmy a slovník.
3. Buďte urgentní
Tenhle tip uplatníte hlavně v emailingu. Co přesně znamená v praxi? Když to řeknu nevybíravě, cílem je tak trochu zatlačit na zákazníka. Většinou mu ukážete, že je něco omezené časem nebo množstvím. Nutíte ho, aby se rozhodl co nejdříve, a podle toho jednal.
4. Originalita neuškodí
Vystupte z davu. Představte zákazníkům něco jedinečného a neotřelého. Upoutejte jejich pozornost informacemi, se kterými se dosud nesetkali. Pokud mluvíte o nějakých známých tématech, zkuste se na ně podívat z nového úhlu. Vyhněte se otřepaným frázím, vůči kterým už jsou čtenáři odolní.
5. Vyprávějte příběh
My lidé milujeme příběhy. Vaši čtenáři nejsou výjimkou. Tak toho využijte! Probuďte v nich zvědavost. Když je správně navnadíte, rádi si přečtou zbytek. Není to nic nového pod sluncem. Už sběratelé a tvůrci pohádek vymýšleli názvy, které slibují zajímavý děj, například Jak jeden krejčík ke štěstí přišel. Vidíte, jak to může být jednoduché?
Dobrý headline ≠ clickbait
Jasně, chcete upoutat pozornost a vzbudit reakce. Zároveň ale chcete působit důvěryhodně, ne jako scammer. Proto dávejte pozor, abyste svými headlinem netahali zákazníky za nos. Budou si to (ještě dlouho) pamatovat.
Takže… nikdy nepodceňujte headline. Investice do něj se vám vždycky vyplatí.