Sociální sítě

Jak vybrat marketingové kanály?

Existuje mnoho online platforem, kde můžete oslovit své potenciální i stávající zákazníky. Jak ale vybrat ty nejvhodnější pro vaše podnikání?

4 kritéria, podle kterých vybrat marketingové kanály

Rozhodnutí vám usnadní následující 4 faktory:

  1. Cíl: V první řadě si ujasněte, čeho chcete dosáhnout. Víc prodávat? Zvýšit povědomí o své značce? Hledáte jen krátkodobé, nebo dlouhodobé řešení? Každý marketingový kanál funguje jinak a některé jsou pro dosažení určitých cílů lepší než jiné.
  2. Zákazník: Pochopte potřeby, zájmy a chování vaší cílové skupiny. Jednotlivé marketingové kanály přitahují různé publikum – to platí hlavně o sociálních sítích.
  3. Typ produktu / služby: Marketingové kanály neslouží jen k oslovení zákazníků, ale také k jejich udržení. V zájmu každé firmy nebo podnikatele by tedy mělo být investovat do platforem, pomocí kterých budují vztah se zákazníky. Záleží však na tom, co nabízíte. Některé produkty nebo služby zákazníci totiž pořizují jednou za několik let, a pokud k nim neexistují žádné doplňkové produkty, pak nemají důvod se k vám vrátit. V takovém případě se vyplatí investovat spíše do akvizice (např. PPC reklamy) než do retence (např. e-mail marketing).
  4. Náklady: Spočítejte si náklady – nejen ty finanční, ale i časové. Zaměřte se jen na ty kanály, u kterých se vám investice reálně vrátí (někdy to vyžaduje experimentování), a ostatní nemilosrdně odbourejte nebo investici do nich aspoň omezte.

Online marketingové kanály: Jaké máte možnosti?

Podívejme se na některé konkrétní platformy, které můžete využít k propagaci svého byznysu.

Web / blog

Webovky jsou vaši digitální vizitkou a jejich nesporná výhoda spočívá v tom, že patří jen a jen vám (na rozdíl od sociálních sítí). Pokud je průběžně udržujete v kondici, pak vám prokážou velkou službu.

Firmy už se bez vlastního webu prakticky neobejdou, ale investovat do nich by měli i drobní podnikatelé. Vlastní stránky totiž zvyšují vaši důvěryhodnost.

A pokud máte o čem psát, zvažte založení blogu. Kvalitní obsah může oslovit nové i stávající zákazníky. Blog navíc snadno propojíte s dalšími marketingovými kanály.

SEO

Optimalizace pro vyhledávače zviditelní vaše webové stránky. Pomůže vám zvýšit organickou (neplacenou) návštěvnost, a tím pádem také počet potenciálních zákazníků.

SEO je jedním z nejefektivnějších digitálních kanálů, díky kterému oslovíte cílovku v okamžiku, kdy hledá konkrétní produkty, služby nebo know-how, které nabízíte.

Sociální sítě

Při uvažování o marketingových kanálech spoustu z nás jako první napadnou „socky“. A není divu – staly se nedílnou součástí každodenního života mnoha uživatelů.

Jejich výhoda spočívá v tom, že můžete napřímo komunikovat se svými zákazníky prostřednictvím komentářů a zpráv, sdílet užitečný obsah a budovat povědomí o značce. Kromě toho na nich můžete spouštět cílené reklamní kampaně nebo využívat influencery k oslovení širšího publika.

Málokdo se dokáže konzistentně věnovat mnoha sociálním sítím zároveň. Zamyslete se, které se vám vyplatí nejvíc. Nabízíte něco „vizuálního“? Pak vám nejlepší službu prokáže Instagram, YouTube nebo TikTok. Chcete oslovit majitele firem? Zkuste LinkedIn.

E-mail marketing

E-mail nepatří mezi nejnovější technologie, ale přesto přináší úžasné výsledky a patří mezi nejvýdělečnější online kanály vůbec.

Neslouží však primárně k získávání nových zákazníků, ale udržení těch stávajících. Hodí se vám, pokud chcete se zákazníky udržovat vztah, budovat značku a zároveň je podněcovat k opakovaným nákupům.

Placená reklama

Jak už název napovídá, za určitou částku se vaše reklama zobrazí konkrétnímu publiku na vybraných online platformách, např. Googlu nebo YouTubu.

Obvykle platíte za proklik (PPC) nebo zobrazení (CPM). Na rozdíl od obsahového marketingu vám placená reklama může přinést okamžité výsledky.

Mezi méně využívané online marketingové kanály patří už zmíněný influencer marketing, affiliate marketing nebo třeba podcast.

Multichannel vs. omnichannel marketing: V čem se liší?

Při výběru marketingových kanálů se nemusíte omezovat jen na jednu nebo dvě platformy. Můžete jich využívat celou řadu. Jen jim musíte věnovat náležitou péči, jinak se minou účinkem.

Cílem multichannel marketingu je komunikovat s potenciálními zákazníky na několika různých platformách. Tím se zvyšuje pravděpodobnost, že s vaší značkou přijdou častěji do styku. Přestože by jednotlivé platformy měla spojovat vizuální identita, mohou mít nastavené různé strategie a fungovat nezávisle na sobě.

Oproti tomu omnichannel marketing využívá několik kanálů, ale klade důraz na jejich vzájemné propojení. Vyznačuje se jednotnou strategií, která se prolíná všemi kanály.

Na první pohled se zdá, že multichannel a omnichannel marketing se od sebe příliš neliší. Opak je pravdou. Zatímco multichannel cílí především na potenciální zákazníky, omnichannel se zaměřuje na ty stávající a pracuje s jejich daty.

Reminder: Obsah je král

Pamatujte, že úspěch nespočívá ani tak ve správně zvolených marketingových kanálech, ale v hodnotném obsahu. Tvořte content, který rezonuje s vaší cílovkou. Marketingové kanály vám ho pak pomůžou distribuovat a naplnit vytyčené cíle.

Přejít nahoru