Nemůžete před nimi utéct. Nezáleží, jestli se pohybujete doma, nebo venku. Najdou si vás v online i offline prostředí. Reklamy na nás útočí ze všech stran.
Kdybychom každé věnovali zvláštní pozornost, asi bychom se zbláznili. Proto jsme si vypěstovali jednoduchý, ale efektivní obranný mechanismus – velmi rychle vyhodnotíme, jestli nám něco stojí za pozornost, nebo ne. A věřte, že naše mysl kritéria neustále zpřísňuje.
Co z toho plyne pro váš marketing? V záplavě informací bojujete o pozornost každého potenciálního zákazníka.
Jak ho ale v tom mumraji zaujmout?
Zaměřte se na (konkrétní) zákazníky
Staré lidové moudro praví, že pokud jsou vaši zákazníci všichni, není vaším zákazníkem nikdo. Bez jasně vymezené cílovky neuspějete. Nemůžete se zkrátka zalíbit všem – dokonce ani když prodáváte produkty nebo služby, které využívají všichni lidé bez výjimky.
Zkuste se zamyslet nad tuzemskými obchodními řetězci. Pravděpodobně některé pravidelně navštěvujete stejně jako milióny dalších Čechů. Ale přiznejte, máte mezi nimi nějakého favorita? Vsadím se, že jo. A váš kamarád Franta upřednostňuje jiný obchod než vy. Čím to? Sortimentem a cenou? Asi taky. Ale především se rozhodujeme na základě emocí, ať už si to připouštíme, nebo ne.
Emoce hrají v marketingu nepostradatelnou roli – dokonce i v případě racionálních pragmatiků. Jako lidé vnímáme u značky její způsob komunikace a sebeprezentace, příběhy, které vypráví, obaly výrobků a samozřejmě doporučení známých.
Jakmile se vám podvědomě něco příčí, pak ani sortiment nebo cena váš vnitřní odpor nezlomí. Občas sice můžete v neoblíbeném obchodě nakoupit, ale neznamená to, že se do něj rádi vracíte.
Aby váš marketing upoutal zákazníka, musí v něm probudit ty správné emoce. A proto ho potřebujete nejprve poznat. Co je zač? Jak přemýšlí? Na co slyší?
Nechoďte kolem horké kaše
Jak už zaznělo, všichni přísně posuzujeme, jestli má konkrétní informace přidanou hodnotu, nebo ne. Z toho důvodu si nemůžete dovolit marnit čas zákazníků – jak těch potenciálních, tak stávajících. Uveďme si několik praktických příkladů:
I když zákazníka zaujmete na první dobrou, stále nemáte vyhráno. Boj o jeho pozornost pokračuje. Připravte se na něj. Pro začátek vám postačí pár základních tipů.
Personalizujte
Nikdy nebyla snazší, přesto se v dnešní době překvapivě podceňuje. Personalizace přitom úzce souvisí s prvním bodem.
Ano, při „náboru“ nových zákazníků si definujeme cílovku a snažíme se být osobní, ale potenciálního zákazníka vnímáme spíše jako neživou personu, kterou jsme si vytvořili na základě průzkumu. Při personalizaci cílíme na konkrétní živé bytosti. Obvykle známe jejich jména, pohlaví, nákupní chování, zájmy a potřeby.
Neházejte tedy své stávající zákazníky do jednoho pytle. Snažte se každému z nich své marketingové kampaně přizpůsobit. Jinými slovy, segmentujte. Tím získáte jejich důvěru a vybudujete si s nimi trvalý vztah.
Zkoumejte své zákazníky a snažte se o nich zjistit co nejvíc. Čím více dat, tím větší potenciál pro personalizaci.
Hýčkejte si zákazníky
Když přemýšlíme, jak zaujmout potenciální zákazníky, často se soustředíme na první dojem, tedy jak najít správnou návnadu a ulovit rybičku. Nicméně z dlouhodobého hlediska se vyplatí spokojený zákazník. Tedy člověk, který se k vám rád vrací, pozitivně vás vnímá a doporučuje vás druhým.
Neměli byste se tedy zaměřovat pouze na akvizici (získávání) zákazníků, ale také jejich retenci (udržení). Máloco dokáže pověst vašeho byznysu poškodit tolik jako nespokojený zákazník. Negativní zkušenost se totiž šíří mnohem rychleji než pozitivní.
Nicméně pokud dokážete zákazníka nejenom uspokojit, ale dokonce nadchnout, pak se stane vaším fanouškem. Jak na to? Skvělou zákaznickou zkušeností (CX). CX zjednodušeně představuje cokoli, co zákazník prožívá v kontaktu s vámi a vaším byznysem.
Zákazník se u vás musí cítit dobře celou dobu. Nestačí ho nahnat do ohrádky a doufat, že vám neuteče. Hýčkejte si ho. Jak? Záleží na typu vašeho podnikání. Komunikujte s ním, zajímejte se o něj, bavte ho (na „sockách“, blogu nebo mailem), řešte jeho problémy a hlavně buďte féroví a spolehliví.
Snažte se pozitivně odlišit od konkurence. I takové maličkosti, jako je jasná, příjemná a efektivní komunikace, dokážou divy.
Neexistuje univerzální recept
Zklamání na závěr. Opravdu neexistuje univerzální řešení pro boj s přesyceným trhem. Nicméně všechny výše uvedené principy bychom mohli shrnout zprofanovaným slovním spojením osobní přístup. Abyste získali zákazníka, musí nabýt dojmu, že mluvíte přímo k němu. A abyste si ho udrželi, musí se u vás cítit jako v bavlnce. Jednoduché v teorii, složitější v praxi.