Síť kontaktů

Marketing není reklama

V podnikatelském světě se často zaměňují pojmy marketing a reklama. Mnoho majitelů firem vnímá marketing jako nutný, ale nevítaný výdaj, se kterým se pojí nejisté výsledky.

Pravda je ale taková, že marketing není jen další položkou na seznamu výdajů. Představuje všechno, co děláte pro úspěch svého podnikání.

Marketing vs. reklama: V čem je rozdíl?

Reklama se snaží předat konkrétní sdělení pomocí vybraného informačního kanálu. Prostě upoutat pozornost a vyvolat zájem u potenciálních zákazníků. To je jasné.

Položme si však otázku: když podnikatel nasype peníze do reklamy, „dělá“ marketing? Ne automaticky.

Když mluvíme o marketingu, obvykle máme na mysli marketingovou komunikaci. Ta zahrnuje právě placenou reklamu, web, sociální sítě a jiné způsoby propagace.

Marketing je však mnohem komplexnější. Zahrnuje průzkum trhu, poznání cílových zákazníků, zjišťování jejich přání a potřeb a hledání způsobu, jak je nejlépe uspokojit. A ano, ke zvýšení povědomí o produktu nebo službě může posloužit i reklama.

Mnoho firem se však dopouští zásadní chyby a investuje do reklamy bez jasné marketingové strategie. Neznají svou cílovku, neví, jak s ní komunikovat a nedrží se žádného plánu. Prostě zkouší, jestli něco zafunguje.

Takové experimentování však nelze označit za marketing. Není samozřejmě nic špatného na tom zkoušet různé marketingové kanály a formy reklamy, ale vždy se musíte sami sebe zeptat: „Jak to zapadá do marketingové strategie?“

Reklama tedy není synonymem pro marketing, ale jeden z mnoha dílků marketingové skládačky.

Reklamu můžete vypnout, marketing ne

Na rozdíl od reklamy nemůžete marketing zapnout a vypnout, kdykoli se vám zlíbí.

Cílem marketingu je totiž dostat konkrétní produkt nebo službu k cílovým zákazníkům. A přesně o to se snažíte v rámci celého svého byznysu, nebo ne? Jinými slovy, pokud podnikáte, pak také děláte marketing.

Otázkou nikdy není, jestli děláte marketing, ale jak ho děláte – i kdybyste neplatili žádné reklamy, neprovozovali vlastní web ani se nepohybovali na žádné sociální síti (mimochodem, některé společnosti se opravdu obejdou bez jakékoli placené reklamy).

Marketing samozřejmě zahrnuje také komunikaci směrem ven, ale ta by měla vycházet z marketingové strategie. Navíc obvykle platí, že čím propracovanější je marketingová strategie, tím efektivnější je reklama.

Přejít nahoru