Potřebujete texty, ale sami si na ně netroufáte? Pak vám zřejmě nezbývá nic jiného než si najmout copíka. Než ho ale oslovíte, měli byste si odpovědět na několik otázek.
Jste ochotni SPOLUpracovat?
Možná si říkáte, co je to za otázku. Samozřejmě že chcete s copywriterem spolupracovat – vždyť potřebujete jeho služby. Ale víte, že kvalitní texty nevzniknou bez vašeho přispění?
Někteří klienti hovoří o spolupráci, ale ve skutečnosti mají na mysli pouze práci – pochopitelně tu, kterou odvede samotný copywriter. Koneckonců za to dostává zaplaceno, nebo ne?
Inu, copík vám milerád napíše texty, které u vašich zákazníků sklidí úspěch. Ale nevycucá si je z prstu. Ke své práci potřebuje vás. Proč? To se dozvíte níže.
Víte, co přesně potřebujete?
Bez jasného zadání se copywriter nehne z fleku. Co byste rozhodně měli vědět?
Copywriter vám pomůže najít odpovědi, ale pamatujte, že nikdo nezná váš byznys a vaše zákazníky lépe než vy sami.
Dokážete dodat relevantní podklady?
Pokud se pohybujete ve specifickém oboru, který vyžaduje odborné znalosti, pak byste neměli nechávat veškerou rešerši na copywriterovi. Ano, strýček Google (a jiné zdroje) poví hodně. Nicméně když popíšete, co přesně děláte a jak to či ono funguje, zamezíte tím riziku čerpání z nevhodných zdrojů a ušetříte tím čas i peníze.
Copywriter uvítá veškeré materiály týkající se vaší firmy. Nebojte se mu je poskytnout – i ze zdánlivě neužitečných dokumentů se dá ledacos vyčíst. Copíkovi tak neuniknou žádné souvislosti, dokáže všechno podstatné předat zákazníkům a přimět je ke kýžené akci.
Umíte poskytnout konstruktivní feedback?
Copywriter dělá pokaždé totéž, a přitom vždy něco úplně jiného. Zná zákonitosti dobrého copy. Ví, jak v zákaznících probudit ty správné emoce. Dokáže vykouzlit kreativní a zároveň přesvědčivé texty. Jenže každý projekt je originál. Copywriter nepíše texty podle šablony – vždy zohledňuje kontext. A ten nejlépe znáte právě vy.
Když vám copywriter pošle první ukázku vytvořeného copy, opravdu chce znát váš názor. Pokud mu blahosklonně odpovíte, že to plně necháte na něm, škodíte tím v první řadě sami sobě. Často se pak stává, že jakmile copywriter odevzdá veškeré poptávané texty, klient si „uvědomí“, že nesplňují jeho představy.
Jak tedy poskytnout konstruktivní zpětnou vazbu? Neomezte se na strohé hodnocení typu líbí – nelíbí. Vyzdvihněte, co se vám na textu líbí a co vám naopak nelahodí.
Na druhou stranu copywriter zná své řemeslo, a proto byste měli důvěřovat jeho know-how. Někdy se stává, že klient preferuje nicneříkající a vyčpělé fráze typu „individuální přístup“, „komplexní služby“ nebo „řešení na míru“. Jindy netuší, na co skutečně slyší jeho cílovka, a nedokáže mluvit jejím jazykem. V takovém případě copywriter musí v zájmu klienta vyjádřit svůj názor a přesvědčit ho, že tudy cesta opravdu nevede.
A pokud se vám všechno líbí, nemusíte copywritera vychvalovat do nebe (i když zlobit se rozhodně nebude). Stačí mu dát na srozuměnou, že přesně v takovém stylu může pokračovat.
Znáte hodnotu dobrého copy?
Tuto otázku jsem záměrně nechal až na konec, protože shrnuje všechny předchozí body. Pokud chápete důležitost kvalitních textů, pak spolupráci s copywriterem nepodceníte, ale naopak ji řádně oceníte (i po finanční stránce). Věřte, že copywriting představuje investici, která se vám vrátí.
Prošli jste si všechny otázky v tomto článku a na všechny odpověděli „ano“? Gratuluji, pravděpodobně se řadíte mezi tzv. snové klienty.