Obsahový marketing funguje jako magnet – dokáže přitáhnout zákazníky a udržet je. A co je na něm nejlepší, nemusí vás stát jmění.
Content marketing se vyplatí především podnikatelům na volné noze a malým a středním firmám, které nechtějí dlouhodobě utrácet za placenou reklamu. Navíc v dnešní době jsou zákazníci reklamami přesycení a spíše u nich zaboduje kvalitní obsah, který jim přináší reálnou hodnotu.
Tvořit obsah neznamená bezhlavě chrlit blogové články nebo příspěvky na sociálních sítích. Efektivní obsahový marketing se podobá dobře namíchanému koktejlu – potřebujete ty správné ingredience ve správném poměru.
Jaké výhody přináší obsahový marketing?
Někdy podnikatelé přemýšlí, jestli se skutečně vyplatí investovat do tvorby obsahu, když vyžaduje tolik času a úsilí. V dlouhodobém horizontu určitě ano. Podívejme se na konkrétní výhody.
Oslovíte nové zákazníky
Když vytváříte hodnotný obsah, ve kterém se zabýváte reálným problémem nebo odpovídáte na konkrétní otázku, přitahujete k sobě potenciální zákazníky, kteří by o vás možná nikdy neslyšeli.
Pokud podnikáte na volné noze nebo řídíte firmu nabízející služby a někoho nadchne váš článek, podcast nebo vaše video, začne se k vám vracet pro nášup. Zároveň tím prokážete svou odbornost a přesvědčíte potenciální klienty, že spolupráce s vámi by se jim vyplatila.
V tomto kontextu platí také takzvaný princip reciprocity, který říká, že když dáte potenciálním zákazníkům něco zdarma (v tomto případě obsah), mnohem ochotněji u vás nakoupí.
Obsahem můžete samozřejmě také bavit. Odlišíte se od konkurence a potenciální zákazníci si vás lépe zapamatují. Zábavný nebo přímo vtipný content funguje zejména v B2C marketingu (na druhou stranu ani B2B by neměl být suchopárný).
Díky obsahu můžete oslovit široké publikum, aniž byste museli investovat do drahé reklamy.
Udržíte si více zákazníků
Získat nového zákazníka je skvělé, ale udržet si ho je ještě lepší. A tady opět přichází ke slovu obsahový marketing.
Pravidelným poskytováním hodnotného obsahu dáváte svým stávajícím zákazníkům důvod zůstat s vámi v kontaktu. Pomocí personalizovaného e-mail marketingu jim navíc můžete posílat jen to, o co opravdu stojí.
Ať už sdílíte užitečné tipy k vašemu produktu, inspirativní příběhy, cenné informace z vašeho oboru, nebo zábavné příspěvky, kvalitní obsah vám pomůže budovat vztah s vašimi zákazníky, čímž se zvyšuje pravděpodobnost, že u vás budou opakovaně nakupovat.
Podpoříte prodeje a zvýšíte tržby
Kouzlo obsahového marketingu spočívá v tom, že neprodáváte napřímo. Místo toho zvyšujete povědomí o svém byznysu, což nakonec vede k prodeji. Své publikum vzděláváte nebo bavíte a současně ho taktně vedete k nákupu.
Obsahový marketing navíc snižuje potřebu investovat do placené reklamy. Ne snad, že byste do tvorby a distribuce contentu nemuseli investovat ani korunu, ale s jeho pomocí výrazně snížíte celkové náklady na marketing.
Jak začít s obsahovým marketingem?
Vytvářet content metodou pokus-omyl vás bude stát mnoho zbytečného úsilí a času. Nejprve byste si měli ujasnit, jaký obsah budete tvořit a pro koho. Jinými slovy, začněte s obsahovou strategií.
Definujte cílovou skupinu
Pokud se snažíte oslovit všechny, neoslovíte nikoho. Správně definovaná cílovka je polovina úspěchu.
Položte si otázky: kterým zákazníkům nabízíte své produkty nebo služby? Jaké problémy řeší? Jak se chovají a jak komunikují? Zjistěte o svých cílových zákaznících co nejvíc, abyste věděli, jaký obsah má šanci je zaujmout.
Prolustrujte konkurenci
I obsahová strategie si žádá analýzu vašich konkurentů. Jaké jsou jejich silné a naopak slabé stránky? V čem jste lepší než oni? Zamyslete se nad konkrétními důvody, proč by si zákazníci měli vybrat zrovna vás.
Přemýšlejte, jak se můžete odlišit. Nezapomeňte, že pokud jen slepě kopírujete konkurenci, nikdy ji nemůžete předběhnout.
Nastavte tonalitu (tone of voice)
Jak se budete vyjadřovat? Váš způsob komunikace by měl odrážet vaši značku a rezonovat s vaší cílovou skupinou. Ať už zvolíte formální, přátelský nebo žoviální tón, buďte konzistentní napříč všemi platformami.
Zvolte komunikační kanály
Můžete psát články, natáčet videa nebo třeba publikovat příspěvky na sociálních sítích. Možností existuje celá řada. Každopádně nemusíte být na všech sítích ani dělat něco jen proto, že to zrovna frčí. Vyberte si kanály, které využívá vaše cílovka a na kterých se cítíte dobře.
Nezapomeňte obsah šířit napříč všemi využívanými platformami. Když například napíšete blogový článek, vytvořte originální příspěvek na nějaké sociální síti s odkazem na něj a poukažte na něj ve své e-mailové kampani.
Vyhněte se však duplikování. Nepublikujte na chlub stejný příspěvek na různých platformách, přestože třeba pojednává o stejném tématu nebo odkazuje na stejný článek nebo video.
Klíč k úspěšnému obsahovému marketingu? Konzistence
A rada na závěr: obsahový marketing je běh na dlouhou trať. Ovoce sklidíte, jen pokud vytrváte. Správné vymezení cílovky ani výběr vhodných komunikačních kanálů vám nijak nepomůžou, pokud nebudete tvořit a distribuovat obsah konzistentně.
Pokud podnikáte na volné noze nebo provozujete vlastní firmu, obsahový marketing se vám rozhodně vyplatí. Pomůže vám budovat značku, získávat nové zákazníky a posilovat vztahy s těmi stávajícími.