Proč se e-mail marketing opravdu vyplatí

Přilákat nové zákazníky je důležité. Mnoho firem a podnikatelů však neinvestuje žádné peníze a úsilí, aby si je udrželi. Marketingovou hantýrkou řečeno, většina se jich zaměřuje na akvizici, ale zanedbává retenci.

Jedním z nejúčinnějších způsobů, jak si udržet stávající zákazníky, je e-mail marketing.

Ve světle moderních vymožeností a novějších platforem může vypadat staromódně, ale četné průzkumy ukazují, že se stále jedná o jeden z nejvýdělečnějších marketingových kanálů s úžasnou návratností investic. Každá investovaná koruna vám v průměru vydělá 36 korun!

Proč je tak efektivní a jaké další výhody přináší?

Segmentace a personalizace: V datech se skrývá poklad

Hlavní výhoda e-mail marketingu je velmi jednoduchá: jedná se o nástroj one-to-one komunikace. S mírnou nadsázkou řečeno se dostáváte do osobního prostoru konkrétního člověka. Taková příležitost se vám jen tak někde nenaskytne.

Ale s touto příležitostí přichází i odpovědnost. Pokud své odběratele zavalíte nabídkami produktů nebo nudnými a irelevantními e-maily, riskujete, že se odhlásí z odběru.

Musíte se zákazníky budovat vztah. Jak? Prostřednictvím obsahu, který je skutečně osloví. Toho rozhodně nedocílíte posíláním stejného e-mailu všem kontaktům ve vaší databázi. Musíte brát v potaz, že každý zákazník je jedinečný.

Když využíváte veškerá data, která jste o daném příjemci nashromáždili, posunete svůj e-mail marketing na úplně jinou úroveň. Mluvíme o takzvané segmentaci a personalizaci.

Segmentace znamená, že rozdělíte svou databázi odběratelů do menších skupin na základě jejich demografických údajů, zájmů a potřeb.

Personalizace jde ještě dál a zaměřuje se na konkrétního zákazníka. Oslovujete ho jménem, ukazujete mu nejbližší pobočku, nebo mu doporučujete produkty, které si na vašich stránkách nedávno prohlížel.

Skvěle také fungují automatizace, tedy předem připravené e-maily, které zákazník obdrží v tu správnou chvíli. Když se např. přihlásí k odběru vašeho newsletteru, automaticky mu přijde uvítací e-mail. Když slaví svátek, přistane mu do schránky e-mail s blahopřáním (a dárkem).

Díky segmentaci a personalizaci tak každému příjemci doručíte jen opravdu přínosný obsah.

Pány přece nechcete upozorňovat na novou kolekci dámských kabelek. Stejně tak nemá cenu nabízet v e-mailu letní pneumatiky zákazníkovi, který je koupil zrovna minulý týden. Nemá ani cenu lákat čtenáře detektivek na kuchařky o zdravé výživě (pokud tedy někdy v minulosti nenakoupil obojí).

E-mail marketing jako nástroj brandingu

Jak už jsme si řekli, pomocí e-mail marketingu můžete se svými zákazníky dlouhodobě budovat vztah.

Pokud vaše e-maily přináší příjemcům přidanou hodnotu, postupně si získáte jejich důvěru. Díky hodnotnému obsahu zdarma u vás nakoupí mnohem ochotněji než při pouhém lákání na akce a slevy.

To platí nejen pro e-mail marketing, ale i pro obsahový marketing obecně. Každý užitečný nebo zábavný obsah posiluje vaše renomé a buduje vaši značku.

Bez brandingu nezbývá firmám a podnikatelům nic jiného než neustále sypat peníze do akvizičních kampaní a konkurovat pouze nižší cenou. Jen dostatečně silná značka (a s ní spojený obsahový marketing) funguje podobně jako magnet – přiláká nové zákazníky a udrží je.

E-mailová databáze jako investice do budoucna

Kvalitní databáze e-mailových kontaktů představuje velmi cenný kapitál do budoucna.

Podle studie společnosti NP Digital hledání ve vyhledávačích pokleslo o 40 % ve srovnání s rokem 2020. Uživatelé stále častěji hledají odpovědi pomocí ChatGPT a dalších AI nástrojů.

S tím, jak klesá návštěvnost z organického vyhledávání, lze očekávat, že SEO ztratí na důležitosti. Hlavním cílem obsahového marketingu se tak stane udržení stávajících zákazníků.

Bez retenčního marketingu se většina byznysů neobejde ani nyní, natož potom v budoucnu. Nejlepším kanálem pro udržení zákazníků stále zůstává e-mailing.

E-mail marketing je cenově dostupný

V porovnání s jinými marketingovými kanály vychází e-mail marketing levněji.

Cena za e-mailingové nástroje se liší, ale obvykle odvíjí od počtu kontaktů (za sebe doporučuji Ecomail). Pokud tedy svou databázi pouze nerozšiřujete, ale aktivně ji využíváte, investice do ní se vám několikanásobně vrátí.

Pak také záleží, jestli si přizvete na pomoc specialistu na e-mail marketing, copywritera nebo grafika. Pokud se v marketingu příliš neorientujete, pak minimálně na začátek spolupráci se specialisty rozhodně doporučuji, abyste z e-mailingu vytěžili maximum.

Výhody e-mail marketingu

Pojďme si shrnout všechny důvody, kvůli kterým se e-mail marketing vyplatí:

Jedná se o jeden z nejvýdělečnějších marketingových kanálů.
Podporuje opakované nákupy.
Umožňuje personalizaci díky komunikaci „jeden na jednoho“.
Buduje brand.
Pomáhá udržovat vztah se stávajícími zákazníky.
S rozšiřující se e-mailovou databází snižujete svou závislost na placené propagaci.
V porovnání s jinými kanály není tak drahý.
Přejít nahoru