Psací stroj Copywriting

7 + 1 tipů, jak napsat dobré copy

Copywriting je řemeslo jako každé jiné. Dá se naučit. Ale než začnete psát, měli byste si osvojit alespoň nějaké teoretické základy. Firma taky nestaví barák bez projektové dokumentace. Potřebuje vědět, co přesně má postavit. Stejně i vy potřebujete vědět, jak vypadá kvalitní copy, abyste ho vůbec dokázali vykouzlit.

Níže najdete pár (fakt) základních tipů, jak na to.

1. Nepište o sobě

Pokud píšete o sobě, nic tím nepřinášíte zákazníkovi. Jen ho tím odradíte. Vyhněte se proto slovíčkům typu „nabízíme“ nebo „poskytujeme“. Raději zákazníkovi ukažte, co tím získá. Vžijte se do jeho situace a mluvte mu z duše. Jinak vás odepíše.

2. Pečlivě sestavte prodejní argumenty

Nejdříve zákazníkům řekněte, co se jim chystáte říct. Pak jim to řekněte. A nakonec jim řekněte, proč jste jim to říkali.

Ukažme si to na jednoduchém příkladu. Do headlinu nebo úvodního claimu dejte zákazníkům určitý příslib, například „Řekněte NE lupům!“. V textu představíte řešení v podobě šampónu, který prokazatelně funguje. Pak dokážete, že cena je ve srovnání s hodnotou produktu zanedbatelná. A nakonec vyzvete zákazníky, aby si šampón koupili a přidáte nějaké přehledné tlačítko.

3. Rozsekejte text na části

Pokud nechcete, aby vám pláchli potenciální zákazníci, pomozte jim se zorientovat:

Používejte nadpisy
Pište v krátkých odstavcích
Nebojte se odrážek
Ztučněte podstatné info

4. Upřednostněte krátké věty

5. Vyjadřujte se jednoduše

Představte si, že mluvíte v kavárně se svým kamarádem. Jak mu popíšete svůj produkt nebo službu? Pokud se rozhodujete mezi gramaticky správnou variantou a hovorovou (ale přirozenější), volte druhou možnost.

6. Zbavte se omáčky

Nepoužívejte úvodní slova jako „rozehřívačku“, která mají čtenáře připravit na něco důležitějšího. Naopak. Řekněte to nejdůležitější a v dalších odstavcích to rozveďte. Jen neříkejte všechno hned, aby měl zákazník důvod číst dál.

Prázdné věty a fráze nemilosrdně vyškrtejte. Vyřaďte i přebytečná slova. Například místo „dárek zdarma“ stačí jednoduše „dárek“; místo spojení „konkrétní příklad“ vám postačí „příklad“.

7. Nevařte z vody

BONUS: Buďte sami sebou